maanantai 28. tammikuuta 2013

Tarinoilla alkuun

Open Päivitys käynnistyy pääkaupunkiseudulla tekniikan alojen ryhmissä. Tämä blogi raportoi yleisiä koulutuksen kulkuun liittyviä asioita. Samalla kootaan hyviä vinkkejä ja tehdään näkyväksi koulutuksen aikana kokeiltuja juttuja.

Koulutukseen on aina hyvä virittäytyä. Oppimisessa aiemmat kokemukset ja ennakko-oletukset ovat tärkeitä. Olisi aina lähdettävä liikkeelle siitä, mitä oppija jo tietää – näin opasti jo kasvatuspsykologi Ausubel aikoinaan (1968, katsohan, miten hyvän koosteen tieto- ja prosessikeskeisistä työtavoista on koonnut Helsingin kaupunginkirjasto... löysin, kun etsin ulkomuistini tueksi Ausubelin teoksen julkaisuvuotta Googlesta).

Viritysharjoituksena pyydämme osallistujia kertomaan pieniä tarinoita teknologian opetuskäytöstä, mokia tai onnistumisia, itse koettuja tai sivusta seurattuja. Tarinoilla pääsemme lähikoulutuksen alussa mukavasti liikkeelle. Kohtaamme sen arjen, jossa erilaisten visioitten ja strategioitten keskellä eletään.

Koulutuksemme työympäristönä on Fronter. Kokeilemme ihan opiskelun vuoksikin erilaisia työkaluja. Viritystarinat tuotetaan anonyymisti aivoriihi-työkalulla. Tehtäväksianto on sivun yläosassa ja sivun alaosassa on pieni laatikko, jonnen oman tarinan voi kertoa. Tarinat kertyvät kaikkien nähtäville. Linkki tähän ennakkotehtävään löytyy koulutuksen etusivulta, jonne laitoimme numerojärjestyksessä koulutuksen keskeiset vaiheet.

Laitoimme... tämän koulutuksen siis tuottavat Suomen eOppimiskeskuksen luotsaaman OPH:n henkilöstökoulutuksena toteutettavan Open Päivityksen kouluttajat Christian Komonen (Fronter) ja Anne Rongas. Houkuttelemme tähän blogiin myös osallistujia bloggaamaan, vaikka yksinkertaisesti lähettämällä sähköpostia, sekin nimittäin onnistuu. Tämä blogi näkyy myös koulutuksen Fronter-verkkotilassa. Suljettu ja avoin toimivat sujuvasti rinnakkain tvt-opetuskäytössä.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti